הנדסת תקשורת מכסה רבים מתחומי החיים שלנו כפרטים: רבים מאיתנו צורכים שירותי טלוויזיה בכבלים ובלוויין, משתמשים בקווי טלפון שונים, וצרכני אינטרנט בנפח גבוה. בשל העלייה בביקושים השונים עבור תחומים אלה, נוצר הצורך מצד החברות הגדולות לגייס עובדים נוספים למערך המענה הטכני והתשתיתי של החברה. לפיכך, מסלול הנדסת התקשורת החל להיבדל עם השנים ממסלול הנדסת חשמל הוותיק יותר, ונעשה ענף עצמאי בעל ערך מחקרי מוסף.
מגמת הנדסת התקשורת באוניברסיטת תל אביב ובטכניון נחשבת למסלול יוקרתי ואיכותי מבחינת היקף הלימוד, רמת המחקר, והשילוב של הערכים התאורטיים עם ערכי המעשה, אולם מכללת חולון פיתחה מסלול ייחודי עבור תואר זה בלבד, מבלי לגעת באספקטים נוספים הקשורים בחשמל. המשמעות המעשית היא כי שיעורי חשמל במסגרת לימודי הפיזיקה יקבלו דגש רב יותר באוניברסיטאות מאשר במכללת חולון.
מיפוי הענפים השונים בהנדסת תקשורת
הנדסת תקשורת מכסה רבים מתחומי החיים שלנו כפרטים, ועל כן יש לחלקה לתתי ענפים: תיאוריות על גלי רדיו ו RF, תקשורת אופטית, תקשורת לוויינית ומולטימדיה. ממסרי הרדיו הנם הממסרים מהם מורכב מכשיר הרדיו, מכשירי הקשר הניידים השונים הנהוגים בצבא ובמפעלים, וכו'. ממסרים אופטיים הנם הממסרים המועברים בכבלים ובקווי הטלפון. ממסרים לווייניים הנם הממסרים המועברים באמצעות חברת הטלוויזיה בלוויין "YES". מולטימדיה היא הנדבך העליון בכל ממסר, והיא שמבטאת את החלק הקולי והוויזואלי בענפי התקשורת השונים.
ככלל, בתקשורת האופטית מועברים עיקרי המסרים שלנו בתור משתמשים שונים בערוצי תקשורת. לפיכך, עבודה חשובה היא עבודה עם חלוקה נכונה של הממסרים בין הספק לצרכנים. על המהנדס להחליט האם לפלג האופן אחיד את הפונים לשירות, ולענות לפניותיהם בשיטת FIFO: ראשון נכנס ראשון מקבל, או בהתאם להתפלגות Poisson, לפיה הפניות ייענו במקביל ללא קשר לסדר.
על מנת לענות על שאלה זו נדרשת גישה ל Stochastic models בענף הסטטיסטיקה. מודלים אלה מסייעים לעובד בתחום להבין כיצד פועלת המתמטיקה מאחורי הנוסחאות השונות, ובהתאם לתוצאות עליו לקבל את ההחלטה הנכונה.
דוגמאות למקומות עבודה בענף הנדסת התקשורת
ניתן להיות מועסק בחברות הגדולות המיישמות תקשורת מרובת משתתפים: חברות הטלפונים הניידים, הכבלים, הטלפון הביתי והלוויין. כמו כן, ניתן למצוא עבודה בחברות הייטק קטנות יותר המשווקות את פתרונות התקשורת שלהן על פי פרויקט מסוים, שנמשך כ 1-10 שנים בממוצע, או לעבוד ב Start up המיישם שיטות תקשורת שונות. ניתן לעבוד כיועץ עצמאי בתחום במידה ונפח השוק של מבקש העבודה גדול מספיק.